Sudoku MM-i harjutus

Loetud 53 kasutaja poolt

TiiT 2019-09-19T22:16:52+03:00
Sudoku MM-ile tulijatel soovitan lahendada saksamaa meistrikate sudokusid.

Need saab lehelt:
https://logic-masters.de/DSM/archiv.php

Sealt soovitan valida vahemiku 2012-2018 ja lahendada läbi Qualification rätselid ja Endrunde'd.
Anleitung tähendab instructions ja neid pole mõtet lahendada.
Vastava aasta peale vajutamise järel tuleb paremalt valida nupp "Rätsel". Ja sealt saab ülesanded.

2019 ei soovita, sest minu arvates on seal ebamõistlikult rasked ülesanded. Kui siis võib 2019 qualificationi läbi teha.
TiiT 2019-09-21T12:13:05+03:00
Püüan siin jagada mõningaid kniffe ja soovitusi, mis võiksid abiks olla sudokute lahendamisel.

2.3. 0-9 Kropki sudoku - kui kropkit lahendanud pole, siis soovitan seda ülesannet vältida. Kuid kui on soov lahendada, siis on oluline meeles pidada, et üks number on igast reas ja veerust puudu. Soovitan välja märkida, kui kusagilt reast või veerust selgub, milline number on sealt puudu. Järelikutl ülejäänud peavad seal olema olema.

2.4. Anti Clone - soovitan võtta kaasa värvipliiatsid ja värvida samasugused kujundid samat värvi ja erinevad kujundid erinevat värvi. Tänu sellele saab väga hea pildi silme ette. Samas värvis peavad olema erienvad numbrid.

2.8. Odd/even stars - Soovitan paarisnumbritele ringid ümber tõmmata ja hakata sudokut lahendama nii, et kui on kindel, et on paarisnumber, siis tõmmata ümber ring ja kui on kindel, et paaritu, siis teha punkt. Võib juhtuda, et nii on võimalik sudokus kõik paarisarvude kohad ära märkida ja siis on juba vaja lahendada paaris/paaritu sudoku, mis on väga lihtne ilmselt.

Klassikalised soovitan jätta lõppu, kuna siin on piisavalt ülesandeid, mis ei tohiks olla väga võõrad. Aga klassiklaised ilmelt on soovitatav siiski ära lahendada, sest need tulevad võrreldes ülejäänutega ilsmelt kiirelt.
TiiT 2019-09-21T12:18:35+03:00
3.5 ja 3.6 Thermo sudoku. Pikematel termomeetritel soovitan kõik variandid peale märkida. Siis tekib hea ülevaade, mis kusagil saab olla ja mis ei saa.
(Näiteks kui on 7-ne termomeeter, siis saab kirjutada alates algusest välja järgmised variandid: 123, 234, 345, 456, 567, 678, 789). Ja tõenäoliselt mõni etteantud number hakkab kusagilt vähendama neid võimalusi.

3.7 ja 3.8 Distance sudoku. Mõistlik alustada pikematest vahedest ja märkida väja võimalikud varianded, kui mingisse ritta või veergu on võimalik paigaldada neid ainult 2-te või 3-e erinevasse kohta.

3.9 ja 3.10 Biggest neighbours. Raske anda soovitusi, kuna ka ise pole seda lahendanud. Aga üks asi, mida mina teen on see, et kui mingi noole juures on 100% täidetud tingimus, et see näitab suurima numbri suunas, siis ma teen noolekesele risti peale. Näiteks kui ta kõrval asub nr 9 ja ka kõikides teistes naaberruutudes on 9 juba välistatud, siis on tagatud see, et ta näitab suurima numbri suunas. Sleles sudokus on väga oluline tähele panna kõiki nooli, kus see tingimus pole 100% täidetud ja kui ristid on peale tõmmatud, siis ilma ristita nooled tulevad paremini esile.
TiiT 2019-09-21T12:41:07+03:00
4.1 Circles sudoku. Soovitan kindlasti märkida sinna variandid juhul kui on teada põhi-lõuna ja ida-lääs suunad. Näiteülesandes näiteks üleval keskel olev ring ei saa asuda nii, et 4-1 on põhja-lõuna suunas, sest eskel asuval ringil on 4 ja 1 erinevatel suundadel. järelikult 4-1 on ida-lääs suunal ja 2-5 on põhi-lõuna suunal.
Teine nõks on see, et tavaliselt tulebki selliseid seoseid otsida. Mingid numbrid mingil suunal mõjutavad mingit teist ringi ja tõenäoliselt on võimalik ära määrata, millised numbrid on milliesl suunal.

4.2. Double kropki. Soovitan tähele panna seda, selles ülesandes eristuvad üksteistest paaris ja paaritud arvud. Kui sa üritad panna kusagile paarisarvu, näiteks 4. Siis paaritud arvud seda üldjuhul ei mõjuta.
Teiseks tuleb meelde jätta 4-1 ja 2-8. Sellistel juhtudel tuleb kasutada musta täppi.

4.3. Greater than kropki. Tuleb otsida pikemaid ahelaid. aga muidu on see nagu tavaline kropki (kohtades, kus võrratuse märki pole) - ehk kõrvuti asetsevad numbrid ei tohi olla järjestikused ja erienda 2x.

4.4. Hidden skyscrapers. Oluline on meeles pidada, et kõik nooled on antud. Nooltele tuleb võimalikud variandid peale kirjutada. Sudoku servale lähedal ja serva poole suunduvatel nooltel peab olema väike number, sest see ei saa olla suurem kui on ruutude arv, mis on noole suunal.

4.6. Little unique killer. Tavaliselt on sellised ülesanded (eriti sakslastel) üles ehtiatud nii, et kusagil diagonaalil on maksimaalne või minimaalne võimalik summa (kui võtta arvesse kõiki numbreid, mis on sul juba kusagile ruudustikku kirjutatud). Näiteks paremas servas nr 35 saab olla vaid 5+6+7+8+9. Oluline meeles pidada, et siin ei tohi märgitud diagonaalil numbrid korduda.

4.7. Quadruple. Soovitan välja märkida variandid ja siis veel otsida kattuvaid osasid. Ilmselt sudoku mis peas olema kõigile jõukohane.

4.8. Star product. Kes soovib lahendada, siis põhimõtteliselt lahendatakse seda nii, et kõik numbrid teisendatakse algarvudeks. Näiteks 240 puhul teen ma tavaliselt nii, et kõigepealt kirjutan välja 2,5 (siis jääb järele 24) ja siis edasi 2,2,2,3. Kui see 240 koosneb kolmest tärnist, siis see korrutis saab olla 5*8(2,2,2)*6(2,3)
Teine nõks on näiteks otsida nr 5 asukohtasid. 5 saab olla vaid kohas, kus mõlemas suunas on 0 või 5-ga lõppev number.

4.9. Sum by X. Hallidesse kastidesse on soovitatav välja kirjutada võimalikud variandid, et mitmest numbrist see summa üldse saab koosneda (näiteks 8 saab koosneda kas 1,2 või 3-st numbrist). Lisaks tuleb kasutada nõksu, et kui summa 35 koosneb 7-st numbrist, siis järelikult viimased 2 numbrit peavad olema summaga 10. (sest numbrid 1-9 summeerides on tulemus 45).

4.10. Three is a crowd. See on väga süstemaatiline sudoku. Ring ümber vihjele mis on tõene ja rist peale mis on vale. Alguses otsi kohti, kus samas kastis on esindatud sama number 2 korda. Järelikult üks neist on vale ja teine õige. Kõik ülejäänud samad numbrid sellel suunal on õiged ja nendele tuleb ringid ümber tõmmata.
Kui leiad koha, kus kahel numbril on juba ring ümber. Siis tuleb kolmandale rist peale tõmmata ja koheselt kõikidele ülejäänud samal sunal asuvatele samadele numbritele ring ümber tõmmata.
Kui enam tõeseid ja valesid numbreid pole võimalik identifitseerida, siis tuleb hakata lahendama outside suodkut nende numbritega, millel on ringid ümber. Ja siis peaksid ka ülejäänud tõesed-valed numbrid väjla kooruma.
TiiT 2019-09-21T12:58:31+03:00
5.1. Alternating stripes. Ma olen tõmmanud ringid ümber nendele, kus ma tean, et asub suur number. See aitab lahendamisele kaasa.

5.3. Between. nr 1 ja 9 ei saa asuda joone peal. Ringides olevad numbrid ei tohi olla järjestikused. Muud nõksu raske anda.

5.4. Cloned strands. kui vähegi võimalik, siis tuleb suunad kätte saada. Ja siis tuleb vajadusel ruut-ruudu kaupa hakata väja kirjutama võimalikke variante ja siis hiljem hakata neid maha kriipsutama, kui kusagil on välistatud.

5.5. Counting neighbours. minu arvates tuleb võimalikult palju tähelepanu pöörata nr 2,3 ja 4dele. Samuti nendele kujunditele, mis asuvad kas kusagil kasti keskel või servas ja sinna kirjutada sisse võimalikud variandid. Üldjuhul lahendamise lõpufaasis tulevad mängu numbrid 5,6,7,8 ja ringid.

5.7. German whispers. See on sisuliselt sarnane sudoku nagu alternating stripes, sest suur ja väike alati vahelduvad. Kui võimalik, siis märkida suurtele numbritele ringid ümber ja samuti kirjutada joonele võimalikud variandid.

5.8. Missing arrow. Seal on oluline see, et ring asub alati joone otsas. Muud soovitust keeruline anda. Tuleks harjutada noolesudokusid, mida leiab ka saksamaa meistrikatelt.

5.9 Mathrax. Aitab kaasa kui märgid peale paaris-paaritud numbrid kui need on kindlalt teada. Ja siis aitab ka see, kui mingitesse kohtadesse (kus on vihje) kirjutada kõik võimalikud variandid.

5.10. Odd-even bridge. Joone pikkus annab sulle ringides asuvate numbrite summa. Ja seal ei jää enam palju variante. Soovi korral võib ka sudokus ära märkida paaris ja paaritud numbrid, aga sellest ei pruugi alati kasu olla.

5.11. Palindrome. Kui on pikemad jooned, siis soovitan kuidagi ära märkida joone keskkoht. Väga pikkade joonte puhul soovitan ära märkida iga 5-nda lahtri kuidagi nii, et see oleks selgelt aru saada, mitmes ta on. See aitab kaasa. Ja tuleb joontele kirjutada võimalikud variandid nii, et vaatad korraga neid ruute, mis peavad sisaldama sama numbrit.

5.12. Schaltplan. Sisuliselt consecutive sudoku. Lihtsalt teistmoodi esitletud.

5.13. Search 9. Soovitan 9-tele ringid ümber tõmmata. Alguses tuleb hakata otsima võimalikke 9-ta asukohti ja nooltele peale kirjutama võimalikke numbreid. Suurem osa 9-id peaks tulema välja ja vahest tuleb natuke sudokut lahendada, et viimased 9-d ka kätte saada.
TiiT 2019-09-21T14:57:49+03:00
GT Consecutive. Põhimõtteliselt non-consecutiv sudoku. See on oluline asi mida silmas pidada, kui hakata hübriidsudokut lahendama. Otsida tuleks pikemaid ahelaid ja leida mis variandid nende täitmiseks on.

Max Ascending. ma tõmban tavaliselt ürnalt mingid jooned nendesse kohtadesse, kus on pikem järjestikune jada. Variant on ka võrratusmärke kirjutada mõnda asukohta, kus on teada kuidaspidi see märk on, aga selget numbrit sinna kirjutada pole võimalik.

Round off. Alguses tuleb kirjutada kõikidesse ruutudesse, mis asuvad kümneliste kohal välja 2 võimalikku varianti, mis seal olla saab. Näiteks on on nr 40, siis kümneliste kohal saab olla 3 või 4. See lihtsustab lahendamist oluliselt.

Full Rank. Alguses tuleb servas asuvad ruudud üle käia ja võimalikult palju numbreid ära kirjutada. on teada, et nr 1 on siis kui vihje on kas 1,2,3 või 4. Nr 2 läheb sinna, kus on vihje 5,6,7,8... jne.
Kui see tehtud, siis lahendamist alustatakse tavaliselt nurkades asuvatest vihjetest ja tuleb hakata leidma järgmisi numbreid 9-kohalistes arvudes.
Need vihjed, kus on 100% tingimus juba täidetud, soovitan kas maha kriipsutada või ring ümber tõmmmata. Neid pole vaja enam rohkem jälgida.

XIVI . VI võimaliku variandid on 15 ja 24. XI võimalikud vairandid 29, 38, 47, 56. Need tasub omale välja märkida ja nende järgi lahendada. Kui vihjet pole antud, siis eelpool toodud kombinatsioone ei tohi esineda.

Descriptive pairs. Soovitan variandid välja kirjuada. Igas vihjega reas on 2 varianti. Kui õnnestub leida number, mis vastab vihjele, siis soovitan vihje läbi kriipsutada, seda pole enam vaja jälgida.

Mathrax - paaris/paaritud välja märkida. Vihjetega ruutudes võimalikud variandid välja kirjutada.

Pointing evens. Vahest on abi kui märkida välja paaris ja paaritud numbrid. Äkki aitab midagi välistada.

Point to next. Raske anda häid nõkse. Eks tasub jälgida, mis jääb noolest tahapoole. see aitab välistada noolel olevaid variante.

Next to 9. Ma tavaliselt tõmban 9-tele ringid ümber. Aitab paremini saada suurt pilti.

Üldiselt on soovitatav lahenda neid ülesandeid järjest ja alustada nendest, millele eelneb sudoku, mida sa kindlasti ei taha lahendada. Järjest onseetõttu oluline, et siis sa lahendad järjest sudokusid, millel on sarnased reeglid.
Näiteks ma kujutan ette, et suure tõenäosusega alustan 6.6 sudokust, kuna full rank võib olla ebameeldiv.
TiiT 2019-09-21T15:20:36+03:00
7.3. 1-5-9 sudoku. Alguses kõik 1,5 ja 9-d üle käia kogu sudokus, et saaks esimesed hallid ruudud kindlalt täidetud. Muus osas aitab läbilahendamine ja harjutamine. tegelikult suhteliselt lihtne sudoku.

7.4. Disjoint groups. Iga kord kui kuhugi kasti mõnda numbrit tahad panna, siis kontrolli kohe üle kõik teised kastid, kas samal positsioonil on see number juba olemas või ei. Muud on raske soovitada. Harjutada saab seda fed-sudoku.eu lehel alternatiivide all.

7.5. Biggest neighbour. Selgitus 3.9 ja 3.10 ülesande juures.

7.6. Double scattered. Soovitan kõrval välja märkida numbrid mis on juba kasutatud üksikutes ruutudes. Aitab natuke lahendamisele kaasa. Muidu sarnane erikujulisele.

7.8. Equal. Soovitan võimalusel välja selgitada, milliste numbritega saab neid alasid täita. Samuti on võimalik tihti peale ära öelda, kui palju on ühes ruudustikus paaris ja paarituid numbreid. Näiteks kolmeses peab olema üks paaris ja 2 paaritut (E,O,O). Neljases (O, O, E, E). Viieses (E, E, E, O, O). numbrid korduda ei tohi.

7.10. Triangle sums tuleks üritada leida mingeid pikemaid ahelaid, mis tekib kõrvuti asetsevatest kolmnurkadest. Aitab ka see, kui hakkad välistama nr 9-id erinevatest kastidest. 9 ei saa olla kolmnurga kõrval, kuna see on liidetav.
TiiT 2019-09-21T15:50:43+03:00
Jätan hetkel tiimivoorud vahele. seal saame konsulteerida ka võistluse ajal vajadusel ja peame valima mida keegi teha oskab ja mis kellegile meeldib.

Aga voor 11 siis:

11.3. 0-9 Frame. Kui 3 summat on antud, siis saad teada, milline number on puudu. Kui 2 summat on antud, siis võib juhtuda, et kolmanda summa leidmiseks pole palju võimalusi. Tasub üle arvutada igal juhul. Üldiselt aga ei soovita neile, kel pole kogemusi eriti matemaatiliste sudokutega.

11.4 Battenburg. Märkida välja paaris (ring ümber näiteks) ja paaritud (punktike näiteks). Võimalik, et see sudoku lahendub nii, et alguses tulevad välja suurem osa paaris-paarituid numbreid ja siis saab seda lahendada kui paaris-paaritut sudokut.
Nipp: Kui kusagile on märgitud maleruuduke (4 ruudu keskel) ja kui juhtumisi seal kõrval on näiteks üks paaris ja üks paaritu number, Siis on võimalik ära määrata 4-ruudu paarsused. Ehk siis sinna ei tohi tekkida teine maleruudustik, kus märki pole. (Loodetavasti on arusaadav. Kui ei, siis võib siia foorumisse ka postitada ja küsida).

11.5 Chaos=erikujuline

11.6 Edge product. Soovitan lahendada. Ilmselt ei ole rasked 30 punkti. Vaja teada lihtsalt korratabelit.

11.7 First seen odd/even. Märkida välja paaris ja paaritud numbrid isegi kui ei tea täpselt, mis number peaks olema. See aitab päris palju.

11.8 Magic square. Magic square tekib siis kui keskel on 5 ja paarisarvud asuvad nurkades. Teistmoodi pole võimalik maagilist ruutu tekitada. Täpsemad lahendused tekivad arvutamise teel, sest kõikidel suundades peab summa olema 15. Kui neid asju tead, siis tavaliselt ülilihtne suodku.

11.9 Mini-Diagonals. Natuke nagu Killer sudoku. Samu põhimõtteid tuleb lahendamisel kasutada.

11.10. Serbian Frame. Ma tavaliselt tõmban värvipliiatsiga endale jooned nendesse ridadesse-veergudesse, mis lähevad arvesse summade tekkimisel. See annab ülihea pildi silme ette. Edasi on juba oluline see, kui hea on arvutamise oskus numbritega 1-9.
TiiT 2019-09-21T15:58:51+03:00
Põhitõde
1+2+3+4+5+6+7=28

12.1A Chaos outside sums. Kui kahes otsas on summad antud, siis on võimalik ka nende vahel asuva kolme numbri summa väjla selgitada.

12.1B Toroidal consecutive. Soovitan mõned alad ära värvida (need mis lähevad üle serva teisele poole). See annab parema ülevaate.

12.1C Scattered Rank. Soovitan välja märkida võimalikud variandid. Näiteks kui on 4-kohaline kujund, siis positsioonil 1, saavad olla kas 1,2,3 või 4.
Positsioonil 2 = 2,3,4,5
Positsioonil 3 = 3,4,5,6
Positsioonil 4 = 4,5,6,7

Kui on suurem kujund, siis on variante vähem.

12.2A Even Sandwitch. Märkida välja paarisarvud ja paaritud arvud. kontrollida, kas igas reas ja veerus ikka on 3 paarisarvu (2,4,6). Juhin tähelepanu, et kui on kusagil paarisarv ja selles reas on antud näiteks vihejks "-", siis ülejärgmises ruudus ei saa olla paaris. (muidu asuks number kahe paarisarvu vahel)
Kui vihjeks on paarisnumber, siis peavad kõik paarisnumbrid asuma järjest.

12.2B Toroidal Odd. Soovitan üleminevad kujundaid värviliseks teha. Lihtsustab lahendamist.

12.2C Scattered ordering. Soovitan kirjutada välja variandid kõikide 2-kohaliste arvude esimesele positsioonile, mis seal olla saavad. Kõigepealt kirjuta vihje nr 1 juurde 1. Kui vihje nr 2 juurde saab samuti 1 kirjutada, siis kirjuta ka sinna 1. kui ei saa, siis kirjuta sinna 2. Siis võta vihje nr 3. Kui nr 2-e kirjutasid 1, siis kontrolli kas saab ka nr 3 juurde 1 kirjutada. kui ei, siis kirjuta 2. Kui 2 ka ei saa, siis kirjuta 3.

Ja nii tuleks läbi käia kõik vihjed ja kirjutada minimaalsed võimalikud numbrid nendesse. Ja seejärel tuelb tagurpiri tagasi ja alustad 7-st. Siis pead märkima suurimad võimalikud numbrid, mis nendesse saavad minna.

Kui oled mõlemat pidi läbi käinud, siis on sul igas kastikeses maksimaalne ja minimaalne number sisestatud. See annab väga palju lisainfot. Edasi peaks oleam juba lihtsam.
TiiT 2019-09-21T16:06:48+03:00
13.1A Numbered Rooms. Tingimus, mis on täidetud, kriipsuta läbi. Seda ülesannet tasub läbi lahendada 3-4 korda, et saaks tunnetuse kätte. tegelikutl pole raske ülesanne.

13.1B Skyscrapers. Kriipsuta läbi need vihjed, mis on täidetud. Proovi alustada nr 9-st ja siis 8-st jne. tihtipeale pole nr 9-te paigutamiseks palju võimalusi.

13.2A X-sums. Kirjuta välja esimesse ruutu, mis variandid seal olla saavad. Kui oled leidnud, mis sinna sobib, siis soovitan tõmmata kriipsu, et märkida välja millises ulatuses tuleb numbreid liita, et soovitud summa saada.
Samuti jälgi seda, et kui näiteks 5 numbri summa on 25, siis järelikult ülejäänud 4 numbri summa peab oleam 20.

13.2B Little Killer. Siin võivad numbrid korduda. Muidu täpsemaid nippe punkti 4.6 juures.

13.3A Outside parity. Märgi välja paaris ja paaritud numbrid. See muudab lahendamist tohutult lihtsamaks. Kui vihjeks on näiteks 2 ja kolmas number on paaris, siis tead, et esimesed 2 on paaritud. Kriipsuta maha see vihje, mis on täidetud (loe: näiteks on märgitud selles suunas olevad paaris ja paaritud numbrid, mis on olulised selle vihje puhul)

13.3B Position. Kriipsuta maha vihjed, mis on täidetud. See aitab tähelepanu pöörata nendele vihjetele, mis pole veel täidetud ja mis võivad lahendamisel olulised olla.

13.4A Edge product. Lihtne korrutustabel.

13.4B Frame. 2 etteantud summat nii reas, veerus kui ka kastis annavad võimaluse arvutada kolmas puuduolev summa.

NB!!!!
Igal juhul soovitan alustada kas Outside-parity & Position sudokust, kuna see on odavaim ja ilmselt lihtsamini haaratav. Samuti võiks olla mõistlik Edge product & frame.

Ülejääänud 2 puhul on tegemist tõenäoliselt sudokutega, kus on raske algust või seoseid leida.

Lisa vastus

See funktsionaalsus on ainult verifitseeritud või VIP kasutajatele