Sudoku GP 2020

Loetud 92 kasutaja poolt

TiiT 2020-01-01T14:46:01+02:00
Algamas on uus Sudoku GP hooaeg. Esimene voor algab juba ülehomme - 3-ndal jaanuaril.
Juhend avalikustati täna ja on kättesaadav siit: https://gp.worldpuzzle.org/content/instruction-booklet

Püüan seekord siia kirjutada rohkem enne ja pärast võistluseid ja teha kokkuvõtteid. Loodetavasti on rohkelt aktiivseid osalejaid. Tegemist võimalusega enda sudokulahendamise oskust arendada ja võrrelda maailma paremikuga.
TiiT 2020-01-01T15:04:25+02:00
Esimeses voorus on vindi lahendajatele kohustuslikud kindlasti esimesed 6 sudokut - 5 klassikalist ja diagonaalsudoku.

Kui aega üle jääb, soovitan kindlasti proovida ka Quadruple sudokut ja Product sudokut. Mõlemad äärmiselt lihtsad variandid ja ei anna ka väga palju punkte - seega ilmselt peaksid olema enam vähem jõukohased keskmisele lahendajale.

7. Quadruple - Seal tuleb alguses otsida ühisosasid kahe kõrvuti oleva 2x2 ala juures. Vahest puutuvad nad kokku külgepidi ja vahest nurkapidi. Lisaks on soovitatav vaadata ka seda, kas mõnikord ühes 3x3 kastis on üksikuid ruute, kus pole vihjeid antud. Teinekord on sinna ka võimalik variandid kirja panna (näiteks näiteülesande rida7veerg7 on üksik kast, kuhu tuleb kirjutada 3, sest selles 3x3 kastis ei ole nr 3 üheski etteantud vihjenumbris.

8. Product - siin on vaja lihtsalt teada 10x10 korratablit. On vaja teada, et millised variandid on, et saada soovitud korrutis. Näiteks nr 24 on võimalik saada 3x8 ja 4x6. Soovitatav iga korrutise juurde variandid välja kirjutada.

Edasi läheb keerulisemaks. Aga kui midagi soovitada, siis nr 12 Irregular ja Alternating stripes sudoku võiks olla selline, mis sobib vindi kasutajatele.

12 Irregular & Alternating stripes - NB! Joontel arvud korduda ei või ja peavad olema vahelduvad suur-väike-suur-väike. Kuna suured on üle ühe, siis võimaluse korral tuleb ära märkida millised on suured. Mina tõmban alati ringi ümber suurematele numbritele juhul kui on võimalik öelda, kus asuvad suured numbrid.
Muus osas aga erikujulise sudoku reeglid.

9 Anti windoku - mitte ajada sassi windokuga. Hallis kastis on 4 erinevat numbrit. Muud tarka raske öelda.

10 Big bands sudoku - Soovitan kõrval antud ribade peal tõmmata ring ümber nendele numbritele, mis korduvad sellel samal ribal. Võibolla see aitab paremini neid paigutada ja välistada. See on selline ülesanne mida isegi on soovitatav julgelt proovima hakata kusagilt otsast. Vastasel juhul võibki jääda seda imetlema.

11 Battenburg Little killer - Kindlasti märkida ära need paaris ja paaritud numbrid, mis on teada. Üks variant on tõmmata ring ümber paaris numbrile ja teha punkt paaritule numbrile. Ja seda isegi siis, kui näiteks number pole teada, aga on teada kas see on paaris või paaritu.
Battenburgi sudoku üks lahendamisnippe on ka see, et kui maleruuduvihjet pole antud, siis ei tohi tekkida paaris-paaritutest nummbritest 2x2 maleruudu mustrit. Ja seda tuleb lahendamisel ära kasutada.
Üldiselt aga ei soovita seda esmajoones lahendama minna. See võib osutuda päris raskeks. Siin on vaja battenburgi lahendamise kogemust ja little killeri lahendamise kogemust.

13 Distance sudoku - alguses tuleb otsida suuremaid distantse. Maksimaalne võimalik on 8. Siis tähendab, et need 2 numbrit asuvad sama rea esimeses ja viimases ruudus. Kui on 7, siis on 2 varianti. kui on 6, siis on kolm varianti, aga on vähemalt kindel millises 3x3 kastis kumbki number asub. Väiksemate distantside puhul on juba keerulisem ja need tulevad mängu hilisemas faasis.
Kindlasti kui tingimus saab täidetud, siis tuleb vihje maha kriipsutada. Nii on lihtne jälgida, millised vihjed on juba kasutatud ja milliseid tuleb veel jälgida, et oleks võimalik sudoku ära lahendada.

Jõudu ja jaksu lahendamisel!
Eerik33 2020-01-06T17:54:42+02:00
Aitäh Tiit! Esimest korda sain kõigist ülesannetest tänu sinule aru. Kuid kokkuvõttes läks nii nagu alati, kohustuslikud tehtud ja siis läksin kõige rohkem punkte andva ülesande kallale, aga ei jõudnud aega.
TiiT 2020-01-06T19:35:20+02:00
Seda on ilmselt paljud kogenud, et minnakse lahendama kallist ülesannet ja siis ei saagi tehtud. Olen ise sama kogenud palju kordi ja nii kõrbenud kui õnnestunud. Eks teinekord tulebki riskida - eriti kui on selline ülesanne mis pole päris võõras.

Eks lõpuks maksab kogemus ja iga vooruga tuleb seda kogemust juurde.
Tore kui mu lühikirjeldusest kasu oli.
TiiT 2020-01-08T21:13:37+02:00
Saadaval 1. vooru tulemused.
https://gp.worldpuzzle.org/content/preliminary-results-wpf-gp-sudoku-1

Tegin seekord ka tabeli, et pidada punktiarvestust eestlaste vahel. Nii ehk saab hea ülevaate pärast igat vooru. Eks paistab kuidas välja kukub.
Võib teha ka ettepanekuid näiteks tabeli täiendamiseks. Excel kannatab nii mõndagi üldiselt.
Voor 1.png
TiiT 2020-01-27T22:29:46+02:00
Saadaval on 2. vooru juhend.
Mõned soovitused lahendamiseks ehk kuluvad ka marjaks. Püüan siia tekitada natuke mõtteid mis ehk on abiks.

1-6 klassikalised ja 7 diagonaal on taaskord sellised, mis peaksid sobima väga hästi vindi lahendajatele.

8. Anti-diagonal
Diagonaalil on 3 erinevat numbrit - samad 3 numbrit peavad korduma ühel diagonaalil kõikides kastides. Soovitan kusagile nurka välja kirjutada, millised numbrid saavad sellel diagonaalil olla. Näiteks näiteülesande peadiagonaalil (ülevalt vasakult alla paremale) ei saa olla 2,4,5,6,9, sest need on juba nendes kastides olemas kus see daigonaal läbi läheb ja nad ei asu diagonaalil. Järelikult peab diagonaalil olema 3 tükki numbritest 1,3,7 ja 8. See aitab teinekord kiiremini lahendada.

9. Windoku. lisaks hallidele aladele tekivad selles sudokus veel erinevad alad, kus peavad olema numbrid 1-9. Näiteks rida 2,3 ja 4. Seal on kaks hali ala numbritega 1-9. järelikult peavad numbrid 1-9 olema ülejäänud valgetes ruutudes. Ja kui nii kõik võimalikud alad välja märkida, siis terve sudoku peale tekib 9 ruutu (nurkades, servade keskel ja sudoku keskpunktis), kus peavad ka olema numbrid 1-9. Näiteülesande peal võite järgi uurida, et see tõepoolest nii on. Lahendamisel kui jääte jänni, siis tasub neid asju ka jälgida.

10. Anti-Windoku. Tasub alati tähele panna, et igal hallil alal on 4 numbrit. Samuti on nurkades olevates 3x3 kastides 4 halli ruutu. Lahendamisel on see abiks siis kui kusagil mujal hallis ruudus on mingi number - siis see number peab kindlasti olema ka nurkmises 3x3 kastis olevas hallis alas alati.

11. Arrow sudoku.
Üks võimalus on lahendada numbrite kaupa suuri numberid (näiteks 9). Kuna nr 9-t noole peale kirjutada ei saa, siis tihtipeale on võimalik nr 9-d varakult paika panna.
Järgmisena tuleb otsida pikemaid nooli ja märkida välja võimalikke variante erinevates ruuutudes. Kui kogemus puudub ja matemaatika pole kõige parem sõber, siis ei pea seda sudokut esimesena lahendama.

12. Thermo sudoku
Soovitan pikematele termomeetritele välja märkida kõik võimalused, mis sellele termomeetrile kirjutada on võimalik Tihtipeale kaks samal joonel asuvat termomeetrit on võimalik mingis osas ära niimoodi lahendada.
Ülesanne annab 80 puntki, mis tähendab, et tegemist on ilmselt üsna raske ülesandega.

13. Tic-Tac-Toe
Keskmises kastis olev hall number näitab, kas vastavas 3x3 kastis on järjestikku 3 paaris või paaritut numbrit. Vastupidistest numbritest ei tohi olla 3tk reas.

Sellest tulenevalt kehtivad järgmised põhimõtted, mida tasub teada:
Kui hallis ruudus on paaris number, siis vastavas 3x3 kastis peab kolmiku moodustama diagonaalis olevad arvud. Samuti keskmine number peab olema siis paaris. Vaadake näiteülesande vastust. Juhul kui paarisarvud ei oleks diagonaalil, siis tekiks sinna kasti kindlasti kolmik ka paaritutest arvudest ja see oleks vastuolus reeglitega.

Vastupidine põhimõte ei kehti, sest paarituid arve on 5 ja seal ei pea paaritud arvud ilmtingimata olema diagonaalil.

14. Hidden clone
Siin on isegi raske soovitada, kuna ma pole ise ka seda kunagi lahendanud. Kui läbi lahendan ja midagi avastan, siis võin siia postitada.
Ilmselt tuleb lihtsalt minna lahendama kui leiate koha, kuhu ta sobiks. Ja kui ei sobi, siis ära kustutada ja proovida mõnda muud kohta. Tõenäoliselt on võimalike kloonide asukohti hästi vähe ja teinekord võib katsetamine tuua kiire tulemuse.
Võib jälgida ka neid numbreid, mis asuvad hallis kastis ja mida esineb ka kõige rohkem. Ja tuleb arvestada, et kuna hall ala on üsna suur, siis juba see piirab kloonide võimalike asukohti.

Samas pole teada kui suured need kloonid on ja kui palju neid on. Siin võib tulla igasugu üllatusi.
TiiT 2020-01-31T19:09:30+02:00
2. voor on alanud.
TiiT 2020-02-07T23:27:25+02:00
Väljas 2. vooru tulemused ja ka koondtulemused pärast 2. vooru.

https://gp.worldpuzzle.org/content/sudoku-gp

Tegin ka eestlaste tulemuste kohta kokkuvõtva tabeli. Eks on selge, et need kes ei osalenud 2. voorus need kaotasid veidi oma kohti. Ülejäänud on aga üldiselt oma kohti parandanud.
Sudoku GP voor 2.png
TiiT 2020-02-25T18:07:33+02:00
Saadaval 3-nda vooru juhend.
Eks püüan siia teha ka väikese kokkuvõtte kui olen ise läbi ülesanded käinud, et kuidas mida olesk hea lahendada.

Korraldajamaa Ungari.
TiiT 2020-02-25T20:23:38+02:00
Vindi lahendajad on seekord ilmselt harjunud vaid klassikaliste sudokutega, kuid julgen soovitada kindlasti proovida ka Extra region sudokut. See ei anna palju punkte ja tuleb jälgida vaid seda, et hallides alades oleks samuti numbrid 1-9.

7. Extra region. Raske mingit head nippi anda. Võibolla see, et võiks jälgida 3x3 kaste ja halle alasid. Otsi selline 3x3 kast, kus on kõige rohkem halle ruute. selles 3x3 kastis olevad valged ruudud sisaldavad samu numbreid, mis sellest kastist väljapoole jäävad hallid ruudud (kui nad on osa samast kujundist). NB! Näidisülesanne ongi raske, tegelik ülesanne on kindlasti lihtsam.

8. Battenburg. Märkida välja paaris-paaritud numbrid. Mina tõmban ringi ümber paaris numbri ja märgin punktikese paaritule numbrile näiteks. Ja jälgida ka seda, et kui malelaua märki pole antud, siis ei tohi moodustuda 2x2 maleruut paaris ja paaritutest numbritest. Tihtipeale on võimalik need väljamärkimised kõik ära teha ja siis lahendada paaris-paaritut sudokut, mis on väga lihtne. Ülesanne annab vähe punkte ja on ilmselt suhteliselt lihtne.

Lisanipp: Kui kusagil on malelaua märk ja selle märgi kõrval on paaris ja paaritu number kõrvuti, siis on võimalik ka kõik malelaua vihje juures olevad 4 numbrit ära märkida. Etteantud kahe (paaris ja paaritu) ja nendega kokkupuutuvad numbrid ei tohi sel juhul moodustada sellist mustrit (muidu oleks seal ju vihje märgitud). Seda trikki tuleb tihtipeale kasutada.

Lahendage näiteülesanne ära ja kui tuleb välja, võite julgelt proovima minna. Näiteülesanne on väga lihtne.

9. Clock sudoku
Oluline meeles pidada, et esimene number saab olla vaid 1 või 2. Juhul kui esimene number on 2, siis saab teine number olla vaid 1 ja 3. Märkida variandid kõik välja.
Kolmas number saab olla vaid 1,2,3,4,5. Viimane number võib olla ükskõik milline.
Näiteülesanne on ülilihtne. Kui suudade kiirelt ära lahendada, siis ei tohiks probleeme tekitada ka võistlusülesanne.

10. Fortress.
Soovitan alustada nr 9-test. Kui ei edene, siis nr 1-st.
Tähele tuleb panna ka selliseid valgeid ruute, mis on ümbritsetud ainutl valgete ruutudega. Sinna ikkagi saab nr 9-t panna. Ja samamoodi saab halli ruutu panna 1, kui see on ümbritsetud hallide ruutudega. Kui seda tähele ei pane, siis tihtipeale tuleb lahendamisel viga sisse.

Kui alustad 9-test ja saad 9-d enam vähem paika, siis jätka 8-tega, siis 7-tega jne. Teinekord on sellest abi.
Otsida võib ka näiteks pikki halle ridu. Seal on vahest väga vähe võimalusi, kuhu nr 1-te kirutada. Ja samamoodi kui selle halli rea kõrval on palju valgeid ruute, siis ei saa olla palju variante kuhu nr 9 kirjutada.

Näidisülesanne on üsna kerge.

11. Renban
Soovitan välja kirjutada numbrid, mis kindlasti hallis alas peavad olema. Näiteks kui on 5 ruudu suurune ala, siis seal peab olema alati nr 5.
Seejärel proovige otsida mingeid numbreid, mis ei saa selles alas olla. Näiteks kui on 5 ruudu suurune ala ja nr 7 ei saa seal kindlasti olla, siis on valikus numbrid 1,2,3,4,5,6 ja kuna see ala on 5 ruudu suurune, siis kindlad numbrid on 2,3,4,5 ning emb kumb kas 1 või 6.

12. Mini-max. Alguses otsige suuri ja väikseid numbreid, kus ei saa olla palju variante. Näiteks kui on antud nr 15, siis suurim ja väikseim number peavad olema 6 ja 9. (7 ja 8 ei saa olla, sest siis pole võimalik leida 3-ndat numbrit nende vahele). Samamoodi kui on antud 5, siis saab olla vaid 1 ja 4.
Tasub vaadata ka seda, et kui näiteks samas kastis on ette antud numbrid 8 9 ja 12, siis nr 9 saab olla vaid sellel real, kus on 12. Samamoodi kui on antud 7, 11 ja 13, siis nr 1 saab olla vaid seal kus on 7.
Üldiselt ei soovita seda ülesannet väga lahendada kui pole kokku puutunud. See võtab tohutult aega tavaliselt.

Näiteülesanne on selline päris korralik aga ei midagi väga hullu.

13. Distance sudoku.
Kui distants on 8, siis asuvad numbrid esimeses ja viimases kastis. Kui distants on 7, siis on 2 varianti. Kui distants on 6, siis on numbrid esimeses ja viimases kastis samal positsioonil.
Tasub alustada suurematest ja variandid välja kirjutada nii, et sa saad aru, millise suuna kohta need käivad.

Näiteülesanne oli väga lihtne. Võistlusülesanne on ilmselt raske, sest annab palju punkte.

14. Quad max sudoku
Siin tuleks enamasti alustada lahendamist suurtest numbritest. Näiteks number 9 ei saa asuda kohas, mida puutub nool aga mis ei asu noole otsas. Üldiselt tuleb pidevalt jälgida, kuhu saab panna suuremaid numbreid.
Vahest on kasu ka sellest, kui mõelda, et millised numbrid saavad olla nendes ruutudes, mis ei ole suurimad. Teinekord tuleb välja, et ka seal peavad olema üsna suured numbrid. Sellisel juhul see väistab mõned variandid noole otsas.

Kuna ülesanne annab palju punkte, siis on see ka väga raske. Näiteülesanne on väga lihtne. Kui sellega hakkama mõistlikult ei saa, siis ei tasu võistlusel seda ülesannet proovida.

Lisa vastus

See funktsionaalsus on ainult verifitseeritud või VIP kasutajatele